måndag 4 juli 2011

Hou - Bönnerup

Idag har det varit semesterns hittills finaste dag. Vi fick en underbar sjöresa, 32nm, i strålande solsken. Vi stannade båten mitt ute i havet och badade i det kristallklara vattnet. Autopiloten styrde oss hela vägen till vårt mål så i dag har vi bara haft en utkik som hållit koll på läget. Resten av besättningen har solat, sovit eller löst korsord. Väl framme i Bönnerup så blev vi överaskade av att hamnen var proppfull av båtar. Vi trodde att vi valt en liten "sketen" fiskehamn så var den mycket större än vi trott. Vi förtöjde tillfälligt vid en mastkran och tankade vatten och under tiden hade Jan monterat lilla snurran på jollen som vi sedan tog en spaningstur i hamnen för att hitta en båtplats. Vi hittade en ledig plats men som tyvärr var för smal så vi fick vända ut igen. Plötsligt fick vi se en plats som var exakt så stor som vår båt där vi kunde tråckla oss in och plötsligt hade vi en "Guldplats". Flickorna kilade iväg till hamnchefen och betalade avgiften. Sedan jollrade vi iväg och tog ett underbart saltbad i havet. Sanden var som vetemjöl och vattnet var svalt. Efter badet duschade vi med vattenslangen på bryggan och jollrade tillbaka till båten. Vi knallade iväg och köpte en pizza som vi tog med ner till bryggan och den avnjöts i solsken i sällskap av andra båtfarare.